נכנסים לבתים

אגדה יפנית (וסקנדינבית) בניחוח משפחתי | דירה בעיצובה של אילת דר

תגובות |shay|

עיצוב נורדי־סקנדינבי, עקרונות יפניים והרגלי מחיה ישראליים נפגשים בדירה משפחתית במודיעין. נשמע כמו תחילתה של בדיחה? לחלוטין לא: זהו ביתה של מעצבת הפנים אילת דר, שהחליטה יחד עם משפחתה לעצב את ביתם – ובאותה הזדמנות לבחון את תרבות הצריכה המשפחתית ואת סגנון חייה, ולהתאימם לשתי גישות עיצוביות מרתקות, היפנית והסקנדינבית. כך, בזהירות ובעבודת נמלים, ‘הרכיבה’ המשפחה מראה חדש ומהפנט לבית המשפחתי, כזה שמתחשב במציאות הישראלית אך שם דגש רב על מינימליזם ופונקציונליות. לא פשוט – אך בר ביצוע, ומרשים במיוחד.

מראה חדש ומהפנט לבית המשפחתי | צילום: יואב פלד

“האהבה שלי לסגנון העיצוב המינימליסטי, והרצון שלי לחיות ולנהל חיי משפחה בסביבת מגורים קפדנית ומדויקת שכזו, גרמו לי ולבני משפחתי לעבור תהליך מורכב ולנסות לענות על שאלה אחת קטנה אך לא פשוטה: מה אנחנו באמת צריכים בסביבת החיים שלנו?” מספרת דר. “הבנתי שהצורך בסביבת חיים פונקציונלית אינו בהכרח סותר את העיצוב הקפדני המינימלי, ושהדרך לשלב את שניהם בהרמוניה היא לשנות את הרגלי הצריכה ובעיקר לשנות את הרגלי המחשבה.

הקונספט העיצובי של הדירה מושפע, אם כן, מתרבות המינימליזם: הרעיון היה ליצור מרחב אוורירי המדמה ריחוף, כזה שיאפשר לנוע בחופשיות ברחבי החלל, משוחרר מכל הסחות הדעת, בראש צלול ובמחשבה בהירה וחדשה”.

עיצוב המתחשב במציאות הישראלית אך שם דגש רב על מינימליזם ופונקציונליות | צילום: יואב פלד

לכל אביזר מקום משלו, ואין מקום פנוי לדברים נוספים | צילום: יואב פלד

עד כאן הרקע לפרויקט, ומכאן – לעבודות עצמן: כצעד ראשון נהרסו כמה מהקירות הפנימיים, לטובת חלוקה מחודשת של החלל ותנועה זורמת בין החללים. במהלך החלוקה המחודשת נשמרה ההפרדה בין חלל המגורים לבין חדרי השינה.
“נפטרנו מכל האלמנטים המאפיינים דירות קבלן, כגון בתי התריס וחלונות האלומיניום הכהים, שהכבידו מאוד על החלל”, מתארת המעצבת. “נדרשתי לתכנן ולייצר פתרונות אחסון בעבור כל אחד מהפריטים שלהם המשפחה נזקקה, וכך יצא שכל ארון, נישה או מדף, ממלאים תפקיד מדויק וברור בחלל. לכל אביזר מקום משלו, ואין מקום פנוי לדברים נוספים”.

המטבח עוצב בקווים נוקשים ונקיים, תוך הקפדה על מינימום קישוטים | צילום: יואב פלד

למטבח שני מצבים: פתוח וסגור | צילום: יואב פלד

 

כל חלל בפני עצמו זכה במהלך עבודת העיצוב לתשומת לב רבה, ששמרה על עקרונות העיצוב הכלליים של הבית והתאימה אותו לקונספט הייחודי.

בסלון הוצבו ספות קטיפה אפורות ומודולריות, קלות להזזה ונמוכות – ריהוט מינימליסטי ופשוט אשר מאפיין את עיצוב הפנים היפני. שטח ריצוף מרווח בין הרהיטים המעטים הפזורים במרחב מאפשר באופן טבעי חלל קל ופחות מקורקע לאדמה. המעצבת בחרה לוותר על שולחן קפה במרכז הסלון, החלטה המושפעת גם היא מהזרם היפני: “היה לי חשוב מאוד שהילדים ירגישו בנוח לנוע ולשחק בחלל המגורים, ללא כל הפרעות או חסימות בזרימת התנועה”, מסבירה דר.
הטלוויזיה הוצבה על עמוד, גם כן במטרה לאוורר את החלל. פלטת הצבעים ‘סקנדינבית’ כמובן, בגוונים מונוכרומטיים, שבאים לידי ביטוי ברצפת הבטון האפורה ובחלונות הברזל הלבנים והדקיקים שעוצבו בחלוקה מינימלית, כך שהחלל המרכזי מוצף באור טבעי ומשקיף לנוף ירוק. כדי למנוע תחושה של חלל סטרילי מדי, מופיע בחלל עץ האלון, שחוזר בשלל אלמנטים המשדרים חמימות עדינה: הספרייה הדקיקה בסלון עשויה עץ אלון טבעי, ובה פריטי נוי ופינת עבודה קטנה. קיר הבלוקים בסלון משמש כקיר הפרדה בין החלל הציבורי והחלל הפרטי.

פלטת הצבעים ‘סקנדינבית’ בגוונים מונוכרומטיים, שבאים לידי ביטוי ברצפת הבטון האפורה ובחלונות הברזל הלבנים והדקיקים | צילום: יואב פלד

הפינה ה’קלילה’ בחלל | צילום: יואב פלד

גם המטבח ממשיך את השפה העיצובית, את עקרונות הניקיון, את המינימליזם ואת הקפדנות המורגשים בחלל כולו. המטבח עוצב בקווים נוקשים ונקיים, תוך הקפדה על מינימום קישוטים. הוא עשוי מפורניר עץ אלון ומנגרות לבנה, ומכשירי החשמל שבו נבנו בתוך נגרות המטבח, כדי לשמור על מראה אחיד.

האי מאחסן בתוכו את רוב הפונקציות במטבח: כיור, כיריים, תנור ומדיח. השימוש במשטח עבודה מ־Dekton ייצֵר מראה נקי ומינימליסטי. הקיר המקביל לאי הוא קיר נגרות לבן ואחיד, מהרצפה עד לתקרה, והוא כולל מקרר ומקפיא אינטגרליים, מזווה רחב ופינת עבודה נוספת שמתגלה בפתיחה של שתי דלתות אינטגרליות ברוחב של 160 ס”מ.
“הרעיון שעומד מאחורי תכנון קיר הנגרות הוא לאפשר למטבח לתפקד בשני מצבים: פתוח וסגור, ובכך להתאים אותו לצרכים שלנו”, אומרת דר. “כשדלתות הנגרות סגורות המטבח מקבל מראה נקי ומינימליסטי. זה פתרון נוח מאוד כאשר אורחים מפתיעים או סתם כשאין חשק לסדר יותר מדי”.

יחידת ההורים מאופיינת בשפה נקייה ומדויקת | צילום: יואב פלד

פינת האוכל האובלית כוללת פלטת עץ אלון ורגליים אפורות עם טוויסט של הומור, ובשילוב ארבעה כיסאות מינימליים בצבע ורוד פודרה – כדי לא להעמיס על החלל. פינת האוכל היא הפינה ה’קלילה’ בחלל: צורת השולחן המשעשע מורידה מהעומס הקפדני ומהרציניות של שאר המרחב. גוף תאורה תלוי תקרה של Fritz Hansen מוקם שלא מעל מרכז השולחן, ובכך ממשיך את השפה העיצובית הקלילה של השולחן והכיסאות.

הקירות כוסו במיקרוֹטוֹפינג בגוון אפור בהיר | צילום: יואב פלד

פתח כניסה רחב לחדר הרחצה | צילום: יואב פלד

זוכרים את קיר הבלוקים בעל הנוכחות מהסלון? מאחוריו נמצא מסדרון רחב, המוביל לחדרי השינה והרחצה. כדי לאפשר לאור הטבעי מחלל המגורים לחדור גם לחדרים הנמצאים בכיוון הצפוני והחשוך של הבית, נוצר בקיר פתח שבו הוצב חלון עם זכוכית קבועה ומסגרת עץ. השימוש ב’זכוכית הסבתא’ מאפשר הצפה של אור טבעי, ובמקביל שמירה על הפרטיות. כל דלתות הפנים המיושנות של חדרי הרחצה פורקו, ובמקומן הושמו דלתות ברזל דקיקות ועדינות, צבועות לבן ומשולבות זכוכית, אשר מאפשרות גם הן הצפה של אור טבעי בחדרי השינה.

בחדר המגורים הקיר הוא האלמנט הדומיננטי: הוא נשאר חשוף ונצבע בלבן, אך השימוש בחומר הבטון החשוף בשילוב עץ האלון והזכוכית המיוחדת, העניק המון אותנטיות לדירה קבלנית וסטנדרטית.

השימוש ב’זכוכית הסבתא’ מאפשר הצפה של אור טבעי | צילום: יואב פלד

גם יחידת ההורים מאופיינת בשפה נקייה ומדויקת, אולם בחלל הזה בולט אלמנט מיוחד: דלתות הזזה גדולות, עשויות ברזל לבן וזכוכית, שמפרידות בין חדר השינה לבין חדר הרחצה. הדלתות עוצבו על ידי המעצבת עצמה, ויוצרו בהזמנה מיוחדת אצל מסגר. מסגרות ברזל קבועות לרצפה ולתקרה, ושתי מסגרות ברזל נוספות, משמשות כדלתות הזזה באמצעות מסילה המותקנת בתקרה. זכוכיות הסבתא משולבות גם בדלתות אלו, לטובת הפצת אור ושמירה על הפרטיות. בחדר הרחצה עצמו כוסו שאר הקירות במיקרוֹטוֹפינג בגוון אפור בהיר, והברזים והנגרות בכיור נבחרו בצבע לבן.
לצד מראת הקיר, שעוצבה גם היא על ידי דר, נתלו שני גופי תאורה של חברת marset, אשר מעניקים לחלל רובד עיצובי נוסף. בחדר השינה נתלו לצד המיטה גופי תאורה לצורך קריאה, בווריאציות שונות: אחד תלוי תקרה והשני צמוד קיר, שניהם של חברת menu.

“הרצון שלי היה לייצר פתח כניסה רחב לחדר הרחצה, ולא פתח סטנדרטי – כזה שיאפשר תנועה וחיבור הרמוני בין שני החללים”, מציינת דר.

חדרי הילדים עוצבו בשיתוף מלא איתם | צילום: יואב פלד

שילוב אלמנטים מעץ בחלל | צילום: יואב פלד

הרצפה בחדרי השינה הוחלפה בפרקט עץ אלון טבעי בסגנון פישבון | צילום: יואב פלד

קיר נגרות המנצל את מלוא החלל | צילום: יואב פלד

חדר השינה של הבן הגדול מאופיין בקיר נגרות, מרצפה עד תקרה, אשר בצידו האחד נמצא המסדרון ובצידו השני ארון הבגדים. במסגרת העבודות נבנה קיר מנגרות המשמש כמעבר אל החדרים, ומאפשר חיסכון במקום מיותר עבור קירות. הריהוט בשני חדרי הילדים נבחר גם הוא בהשראת העיצוב הסקנדינבי, והרצפה בחדרי השינה הוחלפה בפרקט עץ אלון טבעי בסגנון פישבון, המעניק תחושה חמימה לחללים.
“חדרי הילדים עוצבו בשיתוף מלא עם הבנים”, מספרת המעצבת. “היה לי חשוב לשמוע את דעתם ולשמוע על רצונם, כדי שירגישו נעים בחלל שלהם ובעיקר כדי שיהיו חלק מהתהליך. את הקישוטים התלויים על הקירות עשיתי יחד איתם”.

חדר הרחצה הראשי מאופיין בקווים נקיים וישרים | צילום: יואב פלד

ארון כיור א-סימטרי | צילום: יואב פלד

חדר הרחצה הראשי מאופיין בקווים נקיים וישרים, בשילוב צבעים מונוכרומטיים וכמובן – תוך הקפדה על עקרונות הניקיון. ארון הכיור תוכנן כא־סימטרי: הפלטה שעליה מונח הכיור עשוי מנגרות כהה, ובצידו יש אפשרות לתליית פריטים שונים. אלמנטים שונים לאחסון, עשויים פח שחור, תלויים על קיר הרחצה וממשיכים את הקו הא־סימטרי של הארון.

המרפסת ממשיכה את הקו העיצובי של הבית | צילום: יואב פלד

מדהים איך עבודה קפדנית, עבודת נמלים ממש, שעשויה לארוך חודשים רבים, יכולה גם היא ליצור בסופו של דבר חלל ‘זורם’, חופשי, קליל וחף מכבדות ומעומס של פריטים. העבודה שעשתה כאן אילת דר, בעזרת בני משפחתה כמובן, יצרה חלל שמאחורי כל פרָט וכל פרִיט בו ישנה מחשבה רבה, אך עניין זה אינו מורגש – להפך: נדמה לעיתים שהקלילות שבו הייתה שם כל הזמן.

 

לאתר של המעצבת אילת דר לחצו כאן