מגזין

המזרח הרחוק מעולם לא היה קרוב כל כך | עיצוב דירה מינימליסטית

תגובות |shay|

העיצוב היפני הוא סגנון עיצוב שנשמע לאחרונה לא מעט, ברחבי העולם וגם בארץ. הוא מינימליסטי, אקזוטי, פרקטי וטבעי, ואט־אט הוא תופס לו מקום של כבוד גם בתרבות העיצוב המערבית – בין היתר הודות לספרה המצליח של מארי קונדו, ‘סוד הקסם היפני’.

אבל היי, רק רגע: מה לעיצוב יפני בסביבה שמקדשת כל כך את העיצוב הנורדי־סקנדינבי? מתברר, ואת זה אפשר ללמוד כבר מהשורות הראשונות של הכתבה הזו, שיש הרבה מאוד מן המשותף בין שני הסגנונות: אומנם מדובר כאן על שתי תרבויות שונות לגמרי, רחוקות מאוד האחת מן השנייה, אך ישנם לא מעט אלמנטים חופפים ומשיקים בין השניים. זה הזמן להתעמק בעניין, בין היתר בעזרת אורלי פלדמן, אדריכלית ומעצבת פנים, חובבת עיצוב פנים יפני ומובילה את סיור העיצוב של Detour ליפן במאי 2019, מטעם סטודיו 6b, בית הספר למקצועות העיצוב.

“הייתי מגדירה את העיצוב היפני בעזרת האוקסימורון ‘שלמות פגומה'”, אומרת פלדמן. “מצד אחד, הוא נטוע חזק בשורשי הפילוסופיה, הבודהיזם והאסתטיקה היפנית, ושואב השראה ממונחים רבים הקשורים בהם, מונחים שמקדשים את הארעי, הפשוט, היומיומי, הפגום ונאמנים מאוד אל ‘האמת של החומר’. מן הצד השני, יש משהו מאוד טוטאלי ומסודר בתרבות היפנית, וכך גם בעיצוב היפני: אם אתה עושה משהו, אתה עושה אותו על הצד הטוב ביותר, ועד הסוף. או אפס, לא לעשות בכלל, או מאה – לעשות את הכי טוב שלך. אין באמצע. השילוב של שני הניגודים הללו לכאורה (הפגום והטוטאלי) יוצר לטעמי עיצובים שהם נקיים ומינימליסטיים אבל מלאי נשמה ותוכן, שאינם סטריליים”.

עיצוב: אילת דר בליווי אדר’ אמיר נבון והמעצבת מעיין זוסמן | צילום: איתי בנית | באדיבות סטודיו 6B, בית הספר למקצועות העיצוב

עיצוב: טל אופפל ועדי אלוף בליווי אדר’ אמיר נבון | צילום: איתי בנית | באדיבות סטודיו 6B, בית הספר למקצועות העיצוב

עוד במגזין  – רואים רחוק רואים… מרשים | עיצוב דירה קטנה וישנה בסגנון נורדי>>

העיצוב היפני, ממש כמו התרבות היפנית כולה, לוקח אותנו אלפי שנים לאחור – תקופה ארוכה שבה נשמרו כמה מוטיבים מרכזיים, שאת כמה מהם כבר הזכירה פלדמן: הרמוניה ואיזון, נתינת מקום של כבוד לטבע ולטבעיוּת, מעין טוהר פשוט ומינימליסטי, פשוט וטבעי. מבחינה זו הוא מזכיר מאוד את העיצוב הנורדי־סקנדינבי, ויש להם מכנה משותף נוסף: הפרקטיות.

בדבריה הזכירה אורלי את המונחים שמהם שואב העיצוב היפני השראה, ובכך היא כיוונה בעיקר לשניים:

ה’וואבי־סאבי‘ (וואבי – ארעי, פגום, יומיומי; סאבי – בלוי, חלוד, שניכרים בו עקבות הזמן), אשר מתייחס לתפיסה יפנית רווחת אשר שואפת לטבעיות, ליופי בצורתו הפשוטה והנינוחה ביותר, לא־סימטריה שבעצם קיומה יוצרת סימטריה ייחודית ו’נאמנה למקור’.

תמונה מהבלוג Cocolapine Design

ביוטי נוסף הוא ה-‘מא‘ (חלל, פאוזה, שקט, הפוגה), תפיסה אשר מתייחסת דווקא ל’אין’ ולא ל’יש’ בחלל. “ה’מא’ הוא מונח שבהחלט ניתן למצוא בבית היפני המסורתי, הנראה כמעט ריק לעיניים מערביות”, מסבירה פלדמן. “כיום ניתן למצוא פרשנויות לכך גם בעיצובים העכשוויים ביותר, של מיטב האדריכלים והמעצבים היפניים. הוא בא לידי ביטוי, למשל, במחיצות הנייר המפרידות (או שלא…) בין הבית לבין החוץ. הבית היפני המסורתי למעשה פתוח לחלוטין אל החוץ ברוב ימות השנה, בעזרת אותן מחיצות נייר נעות, שעשויות גם לחלק את החלל הפנימי לחלל גמיש מאוד ו־ורסטילי”.

תמונה מהאתר: homesthetics.net

עיצוב: תמי עוז בליווי אדר’ אמיר נבון והמעצבת כרמלה מגן הרפז | צילום: גדעון לוין | באדיבות סטודיו 6B, בית הספר למקצועות העיצוב

נותנים כבוד לאסתטיקה הפשוטה, הצנועה

כפי שניתן לראות, העיצוב היפני – ממש כמו העיצוב הנורדי – מעניק משקל רב לאסתטיקה המינימלית, החפה מגרנדיוזיות. המינימליזם הוא למעשה פועל יוצא של תרבות המסתפקת במועט מחד, והנותנת מקום ומשמעות רבה ל’רווח’, מאידך, במה שמזכיר גם כן את הסגנון המגיע מארצות סקנדינביה הקרות והפרקטיות. שני סגנונות העיצוב הללו, כמו גם הפילוסופיה שמאחוריהם, יוצרים חלל זורם, נעים ופשוט, אשר שם דגש רב ביופיו של החלל.

תמונה מהבלוג Cocolapine Design

תמונה מהבלוג Cocolapine Design

כעת נשאלת השאלה החשובה ביותר: האם העיצוב המינימליסטי, יפה ככל שיהיה, ניתן בכלל ליישום בבית ישראלי טיפוסי? והתשובה – בהחלט. ממש כשם שישנו מקום לעיצוב הנורדי־סקנדינבי בעיצוב הפנים הישראלי והאקלקטי, כך גם העיצוב היפני יכול למצוא כאן את מקומו, ולהוסיף המון.

“כדי ליישם את עקרונות העיצוב היפני בבית הישראלי, הייתי מאמצת בראש ובראשונה את אותה תפיסה שהזכרתי קודם לכן – האמת של החומר”, אומרת פלדמן. “לבצע בחירות עיצוביות נאמנות לחומר ולעיצוב המקורי, ולא לנסות לדמות או לחקות חומר אחד בעזרת חומר אחר. אריחי גרניט פורצלן דמויי פרקט עץ, למשל, הן פריט שמעצב יפני לעולם לא ישתמש בו.

לבד מזה, הייתי ממליצה לייצר ולתכנן כמה שיותר פתרונות אחסון נסתרים בבית. יש הבדל בין ארון מונח לצד קיר לבין קיר שלם עשוי כולו מחיצות ופנלים של עץ, בהם כאלו המסתירים מאחוריהם מקום רב לאחסון, ובהם אחרים שניתנים להגפה ולחיבור או לפתיחת חללים. כדי להשלים את התמונה, הייתי מחפשת את הפרשנות העכשווית של מונח הוואבי־סאבי – לעבוד עם חומרים מקומיים, להשתמש בפרטי עיצוב ישנים שהזמן שעבר עליהם בהחלט ניכר בהם ויוצק משמעות לחלל, ומעל לכול – לא לפחד להיות פשוטים”.

עיצוב: יעל ברוך ורי לוין בליווי אדר’ אמיר נבון | צילום: איתי בנית | באדיבות סטודיו 6B, בית הספר למקצועות העיצוב

עיצוב: יעל ברוך ורי לוין בליווי אדר’ אמיר נבון | צילום: איתי בנית | באדיבות סטודיו B6, בית הספר למקצועות העיצוב

אתם יכולים לראות בזה כלי לריענון הבית, תוספת מעניינת שתעניק לחלל עומק טבעי ונעים או סגנון חיים שלם שיתבטא בפינות רבות ברחבי הדירה. כך או כך או כך, לעיצוב היפני המינימליסטי יש הרבה מאוד מה להציע לכם (בפשטות ובמינימליות, כמובן) – והוא משתלב באופן טבעי וקל להפתיע עם העיצוב הנורדי־סקנדינבי האהוב על כולנו. יותר טוב מזה לא יכול להיות.