מגזין

העיצוב שיכניס לכם כסף | עיצוב חללים מסחריים

תגובות |shay|

עיצוב חלל הוא עיצוב חלל – לא כך? מסתכלים על מידותיו ועל מאפייניו, שומעים את מטרותיו ואת בקשותיו של בעל המקום, מוסיפים טאצ’ יצירתי ומחוללים קסמים. כך זה עובד עם נכס פרטי, וכך זה עובד גם עם נכס מסחרי, נכון? אז זהו, שלא: יש הבדלים גדולים בין חללים פרטיים, כמו בית לזוג צעיר או וילה משפחתית, לבין חלל מסחרי כמו אולם תצוגה, מתחם משרדים או לובי של מלון. מעצב שניגש לעבודה בתחום המסחרי, צריך לדעת איך לגשת לעניין בצורה נכונה – ובדיוק לשם כך גייסנו לצידנו את האדריכל רונן לנדס.

לנדס, בעל תואר ראשון באדריכלות, בעלים ושותף בסטודיו ble – architecture & design – בראשי לנדס אשד אדריכלות ועיצוב, אחראי ומוביל את חוג “חללים מסחריים” בסטודיו 6B ומרצה בחוג לעיצוב פנים, הוא איש מקצוע בעל ניסיון עצום ביצירה ובעיצוב של חללים מסחריים. בעזרתו הצלחנו להבין מה בדיוק דרוש לשם כך, ומה ההבדל האמיתי בין חלל פרטי לחלל מסחרי.

עיצוב: מעיין זוסמן, אורית חומסקי, אמיר נבון מתוך פרויקט מנטורינג של סטודיו 6b | צילום: איתי בנית

הלקוח תמיד צודק

ההבדלים בין תכנון חלל פרטי למסחרי

“ההבדל העיקרי הוא שחלל מסחרי הוא עסק”, אומר לנדס. “ולכן כל התכנון והעיצוב של חלל כזה צריך לשרת את צורכי העסק – הן מבחינה פרקטית ותפעולית והן מבחינת מתן החוויה למשתמש, ללקוח, אשר תקדם את המכירה ותחזק ההזדהות עם החברה/העסק/המותג”. במילים אחרות, אי אפשר להסתפק כאן רק בהתעמקות בדרישות בעל העסק או בקווים העיצוביים של העסק עצמו. יש כאן ‘שותפים’ נוספים שגם בהם צריך להתחשב – ואלו הלקוחות שמבקרים בעסק ובעצם מצדיקים את קיומו.

קליניקה | עיצוב: שיר שטיגמן | צילום: קרין רבנה

קליניקה | עיצוב: שיר שטיגמן | צילום: קרין רבנה

עיצוב: מעיין זוסמן, אורית חומסקי, אמיר נבון מתוך פרויקט מנטורינג של סטודיו 6b | צילום: איתי בנית

זהו לא ההבדל היחידי, כמובן: גם מבחינת הזמנים, הסגנונות והתהליכים ישנם הבדלים מהותיים. “תהליך הקמת פרויקט מסחרי בגודל קטן עד בינוני יהיה לרוב קצר יותר ומהיר יותר מהיר מאשר בנייה פרטית”, מסביר לנדס. “הסיבה לכך ברורה: לקוח עסקי צריך הכול ומהר; ככל שזמן ההקמה מתארך, הוא מאבד כסף. נוסף על כך, עיצוב חללים מסחריים הוא מגוון יותר – כל עסק והייחודיות שלו”.

ההבדל האחרון מסביר מדוע סגנונות שנחשבים כיום מבוקשים מאוד, כמו העיצוב הנורדי־סקנדינבי, היה נוכח בעולם המסחרי הרבה לפני שהגיע אל העולם הפרטי – ככל הנראה בשל העובדה שחברות ועסקים נחשפים יותר לסגנונות עיצוביים מסביב לעולם.

חנות אופטיקה | עיצוב: Esai ודפנה גרבינסקי | צילום: שירן כרמל

חנות אופטיקה | עיצוב: Esai ודפנה גרבינסקי | צילום: שירן כרמל

לנדס מזכיר עוד הבדל חשוב אחד: “מבחינת תהליך התכנון והעיצוב, כשמדובר בנכס מסחרי יש צורך בעבודה מול הרשויות הרלוונטיות, כמו רישוי עסקים, משרד הבריאות, משרד המשפטים (תקנות הנגישות), מכבי אש ומשטרה. אומנם השלב הזה והזמן שהוא ידרוש תלויים בסוג העסק, אך הם הופכים בכל מקרה את התהליך למורכב יותר”.

קליניקה | עיצוב: שיר שטיגמן | צילום: קרין רבנה

עיצוב: מעיין זוסמן, אורית חומסקי, אמיר נבון מתוך פרויקט מנטורינג של סטודיו 6b | צילום: איתי בנית

לשטוף את העיניים גם אצל הרופא

המודעות לחשיבות העיצוב הולכת ועולה

כמעט כל אדם, גם אם אינו מעצב, יכול בוודאי לשים לב לשינוי שמתחולל בעולם העסקי והמסחרי מבחינה זו: יותר ויותר בעלי עסקים וראשי ארגונים מבינים את החשיבות שבעיצוב מודרני, איכותי, נעים ומזמין. הרי זהו לעיתים הפרט שיכריע מבחינת הלקוח באיזה עסק לבחור. “ישנה מגמה הולכת וגוברת של מודעות לחשיבות עיצוב החלל לעסק, וליתרונות שיש לזה לקידום המוצר והחויה”, מסכים לנדס.

עיצוב: מעיין זוסמן, אורית חומסקי, אמיר נבון מתוך פרויקט מנטורינג של סטודיו 6b | צילום: איתי בנית

קליניקה | עיצוב: שיר שטיגמן | צילום: קרין רבנה

קליניקה | עיצוב: שיר שטיגמן | צילום: קרין רבנה

“כל תחום העולם המסחרי דורש גישות שונות של תכנון ועיצוב”, הוא ממשיך. “ישנן גם ‘תתי-מגמות’ בכל תחום. כך למשל, המגמה כיום בעולם המשרדים היא ליצור מקום שנותן מענה לכל סוגי העובדים – גם מבחינת החוויה וגם מבחינת חללי העבודה עצמם. ה־’WE’ והשיתופיות משפיעות על צורות החשיבה.

גם בתחום המסעדנות המגמה היום, בארץ לפחות, היא לפתוח מקומות קטנים יותר עם אוכל זמין יותר, מה שנקרא ‘STREET FOOD’ – דבר שמקטין את הוצאות ההקמה והתפעול של עסק. בתחום הקמעונות יותר ויותר חנויות פיזיות נסגרות, והצרכנים עוברים לקניות ONLINE. כל זה מצריך מחשבה חדשה ואולי השקעה גדולה יותר בחנויות דגל או במשרדי חברה, והשקעה מינימלית יותר בפתיחת חנויות קטנות”.

מסעדת BANA | עיצוב: סטודיו אמית | צילום: עמית גרון

מסעדת BANA | עיצוב: סטודיו אמית | צילום: עמית גרון

בית קפה HOC | עיצוב: Esai | צילום: שירן כרמל

בית קפה HOC | עיצוב: ESAI | צילום: שירן כרמל

 

בשורה התחתונה, אפשר להבין ולראות היטב את השינוי בין חללים פרטיים לחללים מסחריים, ומתוך כך גם את השוני הרב בעיצוב שלהם: הדרישות שונות, הגורמים שיש להתחשב בהם רבים יותר, ה’אווירה’ סביב גיבוש הקונספט והעיצוב בחלל אחרת – וכל התהליך הוא בעל אופי שונה. היום, כשהעולם המסחרי והעסקי בישראל פורח, זאת יכולה להיות הזדמנות מעניינת, מאתגרת ומלאה בחוויות מרתקות עבור כל מעצב.